CZTERY PORY ROKU. POMYŚL, ZBUDUJ, ZAKRĘĆ Z KORBO

Logo projektu

Ogólnopolski program "Cztery Pory Roku. Pomyśl, zbuduj, zakręć z Korbo" trwa od 02.09.2024 roku do 27.06.2025 roku i realizują go klasy: 3a, 3b, 3c, 3d i 2d.

Program skierowany jest do przedszkoli oraz klas 1 - 3 szkół podstawowych, łączy zabawę z nauką konstruowania za pomocą klocków Korbo.
Celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez pracę zespołową nad wyzwaniami, co sprzyja rozwijaniu takich umiejętności jak: wyobraźnia przestrzenna, krytyczne myślenie, logika, motoryka mała oraz kreatywność. Program obejmuje 30 wyzwań, z których co miesiąc proponowane są trzy zadania, jednak nauczyciel wybiera do realizacji tylko jedno.

W innowacyjnym, darmowym programie dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas 1 - 3 zabawę z klockami Korbo połączoną z nauką konstruowania, manipulowania traktujemy jako zaplanowany proces, gdzie każde działanie wynika z podstawy programowej, tematyki programu nauczania i kalendarza wydarzeń szkoły dla przedszkola i pierwszego etapu edukacyjnego. W propozycjach aktywności przygotowanych przez Nas zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne wplatane są do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, czy posiadanych narzędzi dydaktycznych. Podczas zaproponowanych wyzwań preferowana jest praca zespołowa, oparta na współpracy, komunikacji dwustronnej i krytycznym myśleniu. Działania z klockami Korbo można łączyć z innymi narzędziami edukacyjnymi, w tym cyfrowymi.

Konstruowanie z klocków daje różne możliwości. Prace z klockami można wprowadzać na wiele sposobów, nie tylko jako element zajęć dydaktycznych. Można zorganizować również kącik konstruowania, w ramach którego dzieci będą pracować samodzielnie lub w małych zespołach w oparciu o znajdujące się w kąciku materiały. Klocki Korbo są pewną alternatywą dla tradycyjnego „książkowo-ćwiczeniowego” modelu nauczania i uniwersalnym narzędziem edukacyjnym, które ostatnio z dużym sukcesem wkracza do szkolnych klas i rewolucjonizuje edukację na wszystkich poziomach: od przedszkola po szkołę ponadpodstawową. Klocki Korbo spotykają się z dużą sympatią i zaangażowaniem dzieci i młodzieży oraz samych nauczycieli, pozwalają na wyśmienitą zabawę i jednocześnie naukę.

Z programem „Cztery Pory Roku. Pomyśl, zbuduj, zakręć z Korbo” nauka i zabawa z konstruowaniem będzie dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą lekcją i świetną zabawą a dla nauczycieli doskonałą okazją do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie rozwijania wyobraźni przestrzennej, krytycznego i logicznego myślenia, małej motoryki dziecka, ćwiczenia procesów uwagi i kreatywności. Przygotowane w programie materiały podzielone będą na wyzwania miesięczne, w tym jedno z nich w gotowym opracowaniu, które będzie publikowane w sekwencjach comiesięcznych programu.

Cel programu - 4 pory roku z Korbo

W projekcie realizujemy przede wszystkim:

  • Priorytet 2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
  • Priorytet 3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
  • Priorytet 5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Cele ogólne:

  • Stymulowanie rozwoju manualnego i intelektualnego dzieci poprzez wprowadzanie ich do pracy zespołowej metodą projektów.
  • Rozwijanie logicznego myślenia oraz myślenia rotacyjnego na różnych etapach edukacji (przedszkolnej i wczesnoszkolnej).
  • Nauka przez zabawę i doświadczanie, z odejściem od transmisyjnego modelu przekazywania wiedzy i statycznej pracy przy stolikach, z uwzględnieniem nurtu STEAM.
  • Integracja zespołów klasowych i grup przedszkolnych oraz rozwijanie umiejętności pracy w zadaniowych zespołach grupowych.

Cele operacyjne:

  • Kształtowanie kompetencji miękkich, takich jak logiczne i algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do problemów oraz kreatywność.
  • Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, poszukiwania kompromisów i optymalnych rozwiązań.
  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
  • Kreatywne wykorzystanie klocków KORBO.

Korzyści dla dzieci:

  • Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w otaczający świat, rozwijanie świadomego, czynnego i twórczego korzystania z narzędzi edukacyjnych, jakimi są klocki.
  • Kształtowanie kluczowych kompetencji przyszłości.
  • Przygotowanie do programowania, konstruowania oraz rozwijanie myślenia matematycznego i przestrzennego.

Korzyści dla nauczycieli:

  • Wykorzystanie klocków Korbo w procesach edukacyjnych.
  • Bezpieczne i efektywne korzystanie z oferowanych środków dydaktycznych – klocków Korbo.
  • Podnoszenie kwalifikacji nauczycieli poprzez dostępne warsztaty online oraz materiały metodyczne.
  • Przezwyciężanie lęków związanych z innowacyjnymi metodami pracy.
  • Wymiana doświadczeń między nauczycielami z całej Polski.
  • Wsparcie nauczycieli w realizacji założeń polityki oświatowej państwa na rok 2024/2025.

Korzyści dla rodziców:

  • Wspieranie rodziców w świadomym i odpowiedzialnym rozwoju dziecka.

Korzyści dla placówek edukacyjnych:

  • Wzbogacenie placówek o nowe materiały dydaktyczno-metodyczne.
  • Wpływ na jakość nauczania poprzez zastosowanie innowacyjnych rozwiązań metodycznych.
  • Podniesienie prestiżu placówki.

Program został przygotowany przez:
Barbarę Ochmańską i Aleksandrę Schoen-Kamińską, które pełnią funkcje autorek, organizatorek oraz koordynatorek.
Współorganizatorem projektu jest firma REMI Sp. z o.o.

Zdjęcia do artykułu

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Gminie Ornontowice
ul. Zwycięstwa 7
43-178 Ornontowice
tel./fax:32 2355016
NIP:635-17-19-984
zsp@ornontowice.edu.pl

Biuletyn Informacji Publicznej

Godło Polski

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer