JAK ZMOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI ZDALNEJ

Aktualny czas przyniósł nam nieoczekiwane wyzwania. Ze względu na wstrzymanie zajęć dydaktycznych zarówno nauczyciele jak i uczniowie są zobligowaniu do organizacji swojej pracy w zupełni inny sposób. Wielu uczniów wstrzymanie pracy szkoły odebrało z zadowoleniem, pojawiła się nawet nazwa „koronaferie”. Jednych to oburza, innych rozbawia, ale jedno jest pewne – to niestety nie są ferie, to czas zmiany myślenia o procesie nauczania i uczenia się. Jak jednak zmotywować i zachęcić dziecko do nauki w czasie „bez szkoły”? Drogi Rodzicu:

  • Daj czas dziecku na adaptację do nowej sytuacji, jednak rozmawiaj z dzieckiem i wyjaśnij, iż nieobecność w szkole wymaga pewnego zaangażowania w proces utrwalania i zdobywania wiedzy.

  • Pomóż dziecku zorganizować plan działania. Ustalcie harmonogram dnia, w którym będzie czas na naukę, odpoczynek i hobby. Zaburzony rytm dnia (późne chodzenie spać i późne wstawanie) może rozregulować funkcjonowanie dziecka, przez co obniży się poziom motywacji.

  • Razem z dzieckiem sprawdzaj zadany materiał. Pomóż podzielić go na mniejsze partie. Nie wszystko musi zostać zrobione od razu. Ważne by praca była systematyczna, by dziecko miło szansę wdrożyć się w pracę on-line.

  • Zachęcaj dziecko do kontaktu z nauczycielem przez dziennik czy inne sposoby zaproponowane przez nauczyciela - szczególnie w sytuacji gdy coś nie jest dla dziecka jasne. Dla wielu uczniów może być to ważna lekcja umiejętności zadawania pytań. Niestety obserwujemy, iż niektórzy uczniowie obawiają się reakcji rówieśników i dlatego nie pytają na forum klasy. Kontakt on-line daje szansę uczniom nieśmiałym.

  • Przyjmij ze spokojem i zrozumieniem narzekania dziecka. To sytuacja nowa dla nas wszystkich. Przecież oczywistym zawsze było to, że jak odwoływane są zajęcia to jest to czas wolny… NIESTETY NIE TYM RAZEM. Nazywaj emocje dziecka, ale informuj go także o tym co ty czujesz w danej chwili. Masz szansę zachować równowagę emocjonalną, a jednocześnie dajesz niezwykle cenną informację dziecku, kształtujesz jego słownik emocjonalny, którym w przyszłości może się sprawnie posłużyć.

  • Pamiętaj o tym, iż Twoje dziecko może odczuwać niepokój i lęk związany z różnymi informacjami, z którymi się styka w sieci – kontroluj to. Rozmawiaj z dzieckiem o jego obawach, normalizuj lęk (to coś normalnego w aktualnej sytuacji), gdyż zbyt duże napięcie emocjonalne nie sprzyja motywacji do nauki.

  • Staraj się pokazać dziecku, iż ma szansę zdobyć nowe umiejętności: planowanie pracy, wykorzystanie Internetu jako narzędzia w zdobywaniu wiedzy.

  • Wprowadź element humoru i zabawy: np „w Australię” – gdzie dzieci od dawna uczą się zdalnie ze względu na duże odległości do szkoły.

  • Możesz mieć wrażenie, że zostajesz „zalewany” informacjami od nauczycieli – nie panikuj. Nie wszystko musi być „tu i teraz”. Najważniejsze jest wdrożenie dziecka do współpracy na linii nauczyciel-uczeń

  • To sytuacja nowa: dla dzieci, rodziców i nauczycieli – dajmy sobie wszyscy szansę!

  • Monika Świerczek-Fic (psycholog)

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Gminie Ornontowice
ul. Zwycięstwa 7
43-178 Ornontowice
tel./fax:32 2355016
NIP:635-17-19-984
zsp@ornontowice.edu.pl

www.spmiarka.edu.pl/smodbip

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer